Dry needling

Wat is Dry Needling?
Dry Needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut, afkomstig uit Canada. Door middel van een speciale techniek worden spieren met een dun naaldje aangeprikt en die raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry Needling: niet hetzelfde als acupunctuur.
Dry Needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald: er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Bij de klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in acupunctuurpunten op de energiebanen (de meridianen) gezet om de energie te beïnvloeden.

Dry Needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, waarmee kortdurend een zogenaamd ‘triggerpoint’ in de spier wordt geprikkeld. Het gaat alleen niet om een ‘energetische’ behandeling zoals bij acupunctuur wel het geval is.

Wat is een‘triggerpoint’?
Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak gerefereerde / uitstralende pijn in een bepaalde zone veroorzaakt. Een triggerpoint wordt nog wel eens een ‘spierknoopje’ genoemd.
Hieronder staat een voorbeeld van lage rugpijn en pijn in het been, die uitstraalt vanuit een bilspier.

Triggerpoints kunnen zich uiten door:
Pijn en stijfheid lokaal in de spier
Klachten “op afstand”, zoals tintelingen of pijn in arm of been, hoofdpijn of duizeligheid
Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
Verkorte spieren
Verminderde kracht in betrokken spieren
Pijnontwijkend gedrag: je gaat anders bewegen of neemt een andere houding aan

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?
Acuut: bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval

Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer
Overbelasting en/of blessures bij sporters
Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling
Psychologische factoren zoals stress en depressie
Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk
Slaaptekort
Te strakke kleding of het of het verkeerd dragen van een rugzak of handtas

Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van de naald voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt, spant de spier zich lokaal even aan. Dat geeft kortdurend een soort krampgevoel op die plaats. Daarna ontspant de spier zich weer en doorgaans kunt u zich dan gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat stijf en/of vermoeid aan, maar dit is meestal van korte duur.

Wat gebeurt er daarna?
Dry needling is een onderdeel van de totale fysiotherapeutische behandeling. Afhankelijk van uw klachten en de handelingen die de fysiotherapeut verder verricht, krijgt u gerichte oefeningen en/of adviezen mee.

Wat kost het?
Dry Needling is een onderdeel van de normale fysiotherapeutische behandeling en wordt indien u voor fysiotherapie in uw aanvullende pakket bent verzekerd, gewoon vergoed.