Fibromyalgie

Fibromyalgie is een vrij veel gehoorde diagnose en hoort onder de groep van aandoeningen die wel 'weke delen reuma' genoemd worden. De patiënt heeft pijn op meerdere plaatsen in de spieren, de pezen en de gewrichtsbanden. De artsen weten er soms niet zo goed raad mee, omdat bij onderzoek van de spieren, pezen en gewrichtsbanden waar de pijn in zit, geen ziektekundige afwijkingen aangetoond kunnen worden zoals bij reumatoïde artritis of artrose (gewrichtsslijtage). Ook worden er geen afwijkingen gevonden in het bloed of de urine en zijn de reumatesten niet afwijkend. De laatste tijd spreekt men meestal over de fibromyalgie-syndromen, in het meervoud dus. Dat is een meer vage aanduiding, maar laat ook zien dat er een variatie van spier- en bandklachten bij hoort. Fibromyalgie is niet bij iedere patiënt hetzelfde. Het kan een gevolg zijn van overbelasting van een groep spieren en gewrichten, bijvoorbeeld in de sport, of van zwaar lichamelijk werk, maar ook wel van algemene uitputting, tekort aan slaap of geestelijke spanning. Fibromyalgie kan ook een gevolg zijn van een blessure die wel genezen is maar waar in de weefsels pijn en spanning overblijft. Deze vorm komt het meeste voor bij mannen. Vooral bij voorheen gezonde jonge vrouwen wordt wel het primaire fibromyalgie-syndroom aangetroffen, dan is er dus geen ongeval of andere beschadiging aan vooraf gegaan. Fibromyalgie is een eigentijdse diagnose die wij vroeger niet onder die naam kenden, maar er waren natuurlijk wel patiënten die dezelfde symptomen hadden. Het komt bij de vrouw meer voor dan bij de man. In een aantal gevallen is er verband met een gespannen werkhouding, maar dan zit de aandoening toch meer op één plaats zoals de muisarm (RSI). Er is (nog) geen behandeling waarmee fibromyalgie genezen kan worden. Tegen de pijn kunnen medicijnen helpen en soms hebben patiënten baat bij fysiotherapie of psychotherapie. Een enkele keer blijkt dat de aandoening vanzelf minder wordt als iemand in een nieuwe situatie in het leven terecht komt met werk, woonplaats, relatie of dergelijke.